Våra yogaklasser

Här beskriver vi de yogastilar du kan hitta här på Enköpings yogastudio. Testa dig gärna fram på olika pass och lärare för att se vad som passar och se vad du gillar. Kanske blir du överraskad.

Yinyoga

I Yinyogan stannar vi i positionerna mellan 3-5 minuter och vi använder oss av bolster och kuddar för att stötta kroppen. Andningen blir central då vi får tid att komma ner i varv. Genom att inte gå allt för djupt in i stretchen i yinyogan, kommer vi åt bindväven (fascian) då vi håller positionen en längre stund i stället. De flesta positionerna fokuserar på området kring höfter och ländrygg då dessa är särskilt rika på bindväv.

Yinyogan leds av Malin

Läs om Malin och de andra lärarna här

Medicinsk yoga – Samayoga (Hatha Yoga)

Samayoga är en yogaform där läraren leder passen intuitivt från hjärtat. Yogan tar dig tillbaka till dig själv för att landa i avslappning, tillit och en känsla av välmående oavsett vad livet ger dig. Samayoga ger balans, fysisk, såväl som mental och känslomässig hälsa.

I samayogan använder vi oss av klassiska yogarörelser med inslag av qi gong och pilates.

Leds av Malin.

Morgon flow

Vi startar veckan på måndag morgon med ett skönt uppmjukande pass där vi väcker kroppen med fokus på ryggraden. Efteråt kan du stanna kvar och äta din medhavda frukost. Kaffe och te finns. Passet passar de flesta. Klassen är 45 minuter långt för att hinnas med före jobbdagen.

Leds av Eva

Lunch hatha

På onsdagar klockan 12 kan du slå dig ner på mattan för 45 minuters yoga-avbrott i dagen, en välbehövlig paus. Passet passar de flesta. 

Lunchyogan leds av Malin

Qi gong

Qi andnings Qi gong är en kombination av övningar för både själ, känslor och inre organ. Lugna och inkännande rörelser och andningsövningar för att minska stress, obalanser och spänningar. Även om passet fördelaktig till större delen utförs stående går det jätte bra att delta sittandes på en stol. Passet passar alla oavsett tidigare erfarenhet och ålder.

Qi gong leds av Lisa.

Läs om Lisa och de andra lärarna här http://enkopingsyogastudio.se/larare/

Gravidyoga

I gravidyogan förbereder vi kropp och sinne för graviditet och att föda. Med specifika övningar stärker vi kroppen och hjälper den att hålla sig i form under denna tid av förändring. Vi får ökad kroppskännedom och närvaro vilket hjälper oss under både graviditet och förlossning.

Gravidyogan ger möjligheten att komma i kontakt med oss själva och barnet i magen. 

Denna gravidyoga har sitt ursprung hur hathayogan och kommer ge möjlighet till både avslappning genom yoga nidra och träning av medveten närvaro samt mer fysisk och aktiv träning för den som önskar. Då jag utbildat mig inom bäckenbottenyoga kommer vi även fokusera en del på denna viktiga och centrala muskelgrupp. Jag ger möjlighet att alltid känna in vad du själv behöver just för tillfället och anpassa efter det. 

Inga förkunskaper krävs.

Gravidyoga leds av Eva

Yin/Yangyoga

YinYang är en klass där vi blandar olika yogastilar, andningsövningar och meditationstekniker för att hitta in i närvaron och stärka kontakten mellan kropp och själ. Ifrån yangyogan som är den mer fysiska yogan som t ex hatha och vinyasa  tar vi rörelsen och flödar i olika sekvenser för att få Prana, livsenergin att röra på sig i kroppen, vi tar även där ifrån det mer statiska och hållandet av en position för att stärka vår livskraft, vår inre eld. Där emellan landar vi ner i olika återhämtande yin positioner för att släppa på muskelaktiviteten och jobbar mer med bindväven och gravitationen istället för att släppa på spänningar och hitta in stillheten.  Klassen passar alla nivåer oavsett tidigare erfarenhet av yogapraktiken.

YinYang-yogan leds av Lisa.

Lugn yoga nidra 

Vi börjar klassen med lugn hathayoga där vi stannar lite längre i olika positioner och gör lugna och långsamma flöden. Klassen avslutas med en yoga nidra. Genom att först röra oss lugnt kan vi hjälpa kroppen in i stillheten som vi sedan får i nidran. 

Yoga nidra är en guidad meditationsteknik som låter kroppen slappna av samtidigt som sinnet är vaket och kan bidra till både minskad stress och bättre sömn.

Om du brukar gilla yinyoga kan det här vara en klass för dig. Du som har svårt att komma till ro i yinyogan kan prova den här klassen då den startar med rörelse, vilket kan hjälpa avslappningen.

Klassen leds av Eva

Här kan du se ett klipp om lugn yoga nidra-klassen.

Yoga för stela

Genom mjukgörande yogarörelser i kombination med yogapositioner (yinyoga) som vi håller i flera minuter kommer vi åt olika delar i vår kropp och kan på så sätt påverka både muskler och vår fascia (bindväv) vilket i längden leder till att vi känner oss både mjukare och får lättare att röra på oss.Vi kommer också använda mjuka tennisbollar för att komma åt på ställen i kroppen där vi vill mjuka upp lite extra.Vi avslutar klassen med en yoganidra som är en djupavslappning där kroppen och huvudet får komma till ro en stund.Klassen passar alla oavsett erfarenhet och förutsättningar. 
I yogan anpassar vi alltid efter oss själva och dagsformen.

Denna typ av yoga kan också passa dig som tränar mycket och vi komplettera med annan träning för att bli rörligare och minska risken för skador.

After work-yoga och ibland-klasser

Vissa fredagar har vi afterwork-yoga! 

Ett bra sätt att starta helgen tycker vi. Vissa gånger är det dansant disco-yoga till popmusik som tar dig glad och energisk in i helgen. Andra dagar är det ett välgörande och avslappnande gong bad på schemat.

Ibland kommer det också tillfälliga klasser på helgen.

Håll utkik på hemsidan och på yogastudion för att se vad som händer och när.

Restorative

Restorative yoga är en meditativ yogaform, där vi med hjälp av kuddar, filtar och block placerar kroppen på ett sätt som stimulerar det parasympatiska nervsystemet för att uppnå djupavslappning och återhämtning.
Vi utövar olika liggande positioner under mellan ca 10 och 20 minuter, På detta sätt tränar vi kroppen i att hitta nedvarvning, lugn och ro.
I Restorative vilar vi oss i form och släpper taget om stress och oro. Vi ska slappna av och vila. Släppa taget.

Leds av Malin

Disco yoga

Ett roligt och lekfullt pass till pop- och rockmusik. Under passet sker få teknikinstruktioner, det är relativt fysiskt krävande och tempot är högt men du kan alltid anpassa efter dig själv. Vi jobbar med enkla, dansanta och inkännande rörelser och flöden i takt med musiken och andetaget. 

Här kan du se ett klipp om discoyogan. Leds av Eva

Basic hatha – teknikklass

Klassen är för dig som kanske inte testat yoga förut eller för dig som vill stanna upp och testa teknik. Vi går igenom de vanligaste positionerna, samt andnings- och meditationsteknikerna. Vi gör några flöden där vi sätter ihop flera positioner till en sekvens. Det kan bli utmanande när vi stannar upp i olika positioner och testar på olika sätt men som alltid i yogan gör vi det efter vår egen kropp, förmåga och vilja. 

Eva leder basic hatha.