Här beskriver vi de yogastilar du kan hitta här på Enköpings yogastudio. Testa dig gärna fram på olika pass och lärare för att se vad som passar och se vad du gillar. Kanske blir du överraskad.

Yinyoga

I Yinyogan stannar vi i positionerna mellan 3-5 minuter och vi använder oss av bolster och kuddar för att stötta kroppen. Andningen blir central då vi får tid att komma ner i varv. Genom att inte gå allt för djupt in i stretchen i yinyogan, kommer vi åt bindväven (fascian) då vi håller positionen en längre stund i stället. De flesta positionerna fokuserar på området kring höfter och ländrygg då dessa är särskilt rika på bindväv.

Yinyogan leds av Malin

Samayoga (Hatha Yoga)

Samayoga är en yogaform där läraren leder passen intuitivt från hjärtat. Yogan tar dig tillbaka till dig själv för att landa i avslappning, tillit och en känsla av välmående oavsett vad livet ger dig. Samayoga ger balans, fysisk, såväl som mental och känslomässig hälsa.

I samayogan använder vi oss av klassiska yogarörelser med inslag av qi gong och pilates.

Samayogan leds av Malin

Somatic flow

En yogastil som bygger på hatha- och vinyasayoga. Vilket innebär att vi ibland rör oss mer dansande mellan positionerna och ibland stannar flera andetag i en position. I Somatic Flow guidas du av mig som lärare, men det finns inga facit på hur du ”borde” göra för att göra rätt. Utifrån klassen och instruktionerna uppmuntras du att lyssna till vad som känns rätt för dig. Att hitta ditt sätt!

Klassen är för dig som vill röra på dig och vara fysisk. Det kan innebära att du vill utmana din styrka och rörlighet, det kan också innebära att du vill röra på dig för att få en bättre kroppskännedom. Alla är välkomna att vara med, och du uppmuntras alltid att göra det som känns bra för dig.

Somatic flow leds av Eva

Klassisk hathayoga

En yogaform som kombineras med andningsövningar och meditation och utförs i ett lugnt tempo. Positionerna hålls lite längre samtidigt som man fokuserar på andetaget. Hatha yoga passar de allra flesta, de mjuka fysiska positionerna hålls mer statiskt, men utförs i ett lungt tempo.

Klassisk hathayoga leds av Anna

Hatha yoga nidra

Vi börjar klassen med lugn hathayoga där vi stannar lite längre i olika positioner och gör lugna och långsamma flöden. Klassen avslutas med en yoga nidra. Genom att först röra oss lugnt kan vi hjälpa kroppen in i stillheten som vi sedan får i nidran.

Yoga nidra är en guidad meditationsteknik som låter kroppen slappna av samtidigt som sinnet är vaket och kan bidra till både minskad stress och bättre sömn.

Om du brukar gilla yinyoga kan det här vara en klass för dig. Du som har svårt att komma till ro i yinyogan kan prova den här klassen då den startar med rörelse, vilket kan hjälpa avslappningen.

Klassen leds av Eva

Gravidyoga

I gravidyogan förbereder vi kropp och sinne för graviditet och att föda. Med specifika övningar stärker vi kroppen och hjälper den att hålla sig i form under denna tid av förändring. Vi får ökad kroppskännedom och närvaro vilket hjälper oss under både graviditet och förlossning.

Gravidyogan ger möjligheten att komma i kontakt med oss själva och barnet i magen. 

Denna gravidyoga har sitt ursprung hur hathayogan och kommer ge möjlighet till både avslappning genom yoga nidra och träning av medveten närvaro samt mer fysisk och aktiv träning för den som önskar. Då jag utbildat mig inom bäckenbottenyoga kommer vi även fokusera en del på denna viktiga och centrala muskelgrupp. Jag ger möjlighet att alltid känna in vad du själv behöver just för tillfället och anpassa efter det. 

Inga förkunskaper krävs.

Gravidyoga leds av Eva Grape Ersson

Mammababyyoga

Mamma/baby-yogan erbjuder en stund tillsammans med ditt barn. Denna yogastund har fokus på mjuka och stärkande övningar som behövs efter att vi burit och fött barn. Vi övar styrka, rörlighet och medvetande och har mycket fokus på bäckenbotten, core och hållning. 

Denna yoga är oerhört tillåtande. Här kan du vara med och bara vara, helt utan krav på prestation, med ditt barn och du behöver inte bekymra dig om det är missnöjt, låter eller bara vill amma. 

Inga förkunskaper krävs.

Mammababyyogan leds av Eva Grape Ersson

Inställt tills vidare på grund av RS-virus utbrott i Region Uppsala.

Basic hatha – teknikklass

Klassen är för dig som kanske inte testat yoga förut eller för dig som vill stanna upp och testa teknik. Vi går igenom de vanligaste positionerna, samt andnings- och meditationsteknikerna. Vi gör några flöden där vi sätter ihop flera positioner till en sekvens. Det kan bli utmanande när vi stannar upp i olika positioner och testar på olika sätt men som alltid i yogan gör vi det efter vår egen kropp, förmåga och vilja.

Eva leder basic hatha.

Morgon flow

Vi startar veckan på måndag morgon med ett skönt uppmjukande pass där vi väcker kroppen med fokus på ryggraden. Efteråt kan du stanna kvar och äta din medhavda frukost. Kaffe och te finns. Passet passar de flesta. Klassen är 45 minuter långt för att hinnas med före jobbdagen.

Leds av Eva

Lunch hatha

På onsdagar klockan 12 kan du slå dig ner på mattan för 45 minuters yoga-avbrott i dagen, en välbehövlig paus. Passet passar de flesta.

Lunchyogan leds av Malin

Klasser som ges ibland

Klasser som ges som bland annat After work-yoga på fredagar, workshops eller som extrainsatta klasser på helger.

Restorative

Restorative yoga är en meditativ yogaform, där vi med hjälp av kuddar, filtar och block placerar kroppen på ett sätt som stimulerar det parasympatiska nervsystemet för att uppnå djupavslappning och återhämtning.
Vi utövar olika liggande positioner under mellan ca 10 och 20 minuter, På detta sätt tränar vi kroppen i att hitta nedvarvning, lugn och ro.
I Restorative vilar vi oss i form och släpper taget om stress och oro. Vi ska slappna av och vila. Släppa taget.

Leds av Malin

Disco yoga

Ett roligt och lekfullt pass till pop- och rockmusik. Under passet sker få teknikinstruktioner, det är relativt fysiskt krävande och tempot är högt. Vi jobbar med enkla, dansanta och inkännande rörelser och flöden i takt med musiken och andetaget.

Leds av Eva

Att yoga tillsammans är ofta en fantastiskt upplevelse. Gruppens energi ger något extra till din egen praktik.

After work-yoga

Vissa fredagar har vi afterwork-yoga!

Ett bra sätt att starta helgen tycker vi. Vissa gånger är det dansant disco-yoga till popmusik som tar dig glad och energisk in i helgen. Andra dagar är det ett välgörande och avslappnande gong bad på schemat.

Håll utkik på hemsidan och på yogastudion för att se vad som händer och när.

Kommande:

29 oktober, Restorative Yoga med Malin

12 november, Disco-yoga med Eva